Het anti-pret-kabinet

Het nieuwe regeerakkoord, de spruitjeslucht komt er vanaf, zeggen sommigen. Het is inderdaad weinig vernieuwend. Het is eigenlijk behoorlijk betuttelend in wat we nog wel en niet mogen. Wat vooral opvalt is dat het nieuwe kabinet vooral dingen aanpakt en duurder maakt, die het leven vaak nou net een beetje leuker maken.

Het eerst in het oog springt de hogere BTW op kermissen en attracties. De BTW op kermissen en attracties gaat van een verlaagd tarief naar een normaal tarief (€ 100 miljoen). Persoonlijk ben ik geen liefhebber van kermisattracties of achtbanen, maar veel mensen beleven er wel lol aan. Voor culturele evenementen moet jaarlijks € 50 miljoen meer entree binnenkomen.

Voor de kooplustigen onder ons is er ook geen goed nieuws. Het oneigenlijke gebruik van de toerismebepaling in de Winkeltijdenwet ter verruiming van het aantal koopzondagen wordt tegen gegaan. Ergo, minder koopzondagen. Dat wordt op zondag thuis via internet kopen voor de shopaholics.

Vakantie is leuk. Veel Nederlanders gaan met de auto op vakantie, maar ook veel mensen met het vliegtuig. Het kabinet Balkenende IV komt met een extra belasting op vliegtickets die € 350 miljoen moet opleveren, waarschijnlijk zo’n € 24 per ticket.

Dan de coffeeshops. Daar kun je natuurlijk verschillend over denken. Alles met mate denk ik, voor veel mensen is een joint af en toe gewoon gezellig. Ook hier grijpt het anti-pret-kabinet echter in, hetgeen zal leiden tot minder coffeeshops. Daarbij gaat men dan ook nog hypocriet te werk, want terwijl gezegd wordt dat alle gedoogbeleid zoveel mogelijk geëlimineerd zal worden laten ze de achterdeurproblematiek bij de coffeeshops ongemoeid, terwijl ze de wietteelt wel weer hard aan willen pakken.

Ook alcohol en tabak moeten het ontgelden. De accijns op alcohol en tabak worden verhoogd (€ 200 miljoen). Betuttelend wordt verder bepaald dat alcoholreclame op radio en televisie niet voor 21.00 uur mag plaats vinden. Net of dat zal helpen. Het probleem van alcoholgebruik van jongeren begint vaak thuis. En verder nog de nodige betutteling ten aanzien van de rookvrije horeca. Op zich ben ik voorstander van rookvrije restaurants (en dus niet van café’s), maar laat deze vraag nu gewoon door ondernemers en klanten zelf beantwoorden. Er zijn bedrijven die het prima doen met een rookvrije ruimte en ik heb recent gehoord van een ondernemer die na een jaar huilend van ellende zijn rookvrije café heeft gesloten, wegens gebrek aan klandizie. De oplossing hangt af van je klantenkring, het type bedrijf en het gebouw waarin iemand zijn bedrijf uitoefent. Maar nee hoor, Albedil komt met een totaal verbod!

En tot slot, voor sommige mensen is autorijden niet alleen noodzakelijk, maar ook leuk. Foei, ook dat mag niet. Dat je schoon en zuinig rijden wilt stimuleren is prima. Dan verschuif je de kosten, zodat schoon en zuinig rijden voordeliger wordt en de rest duurder, met uiteindelijk hetzelfde bedrag. Maar nee, er komt nog eens een extra lastenverhoging. Ook voor degenen die af en toe wat te hard rijden is er slecht nieuws, de boetes gaan omhoog. Leuk voor de werkgelegenheid bij het CJIB in Leeuwarden, maar slecht voor de draagvlak van het nieuwe beleid, want juist de verbeten jacht van Hermandad op iemand die drie kilometer te hard rijdt, terwijl er voor andere zaken geen menskracht voorhanden is, heeft de laatste jaren veel kwaad bloed gezet! En zorgt niet voor draagvlak.

Aukje de Vries - februari 2007